Ovo je tekst za sve vas koji ne znate kako organizirati preseljenje da ono prođe bez nepotrebnih komplikacija. Seliti u novi stambeni prostor velika je organizacijska promjena. Osjećaj preplavljenosti obavezama koje su pred vama sasvim je razumljiv. Upravo zato nužno je znanje o organizaciji cijele priče.
PRESELJENJE JE OZBILJAN PROJEKT – TAKO MU I PRISTUPITE
Za razliku od nekih drugih zemalja, u Hrvatskoj su tvrtke koje pružaju usluge selidbi zapravo većinom tek prijevoznici tj. ne bave se samom pripremom i organizacijom. Drugim riječima, čitav niz stvari koje trebaju biti obavljene da bi preseljenje tj. useljenje proteklo bez problema i dalje je na vama.
Zato je važno preseljenju pristupiti kao projektu koji se sastoji od velikog broja većih i manjih zadataka.
KAKO ORGANIZIRATI PRESELJENJE
Pravovremeno sastavljanje jasnog plana i rasporeda predstavlja prvi korak. Taj raspored zapravo uključuje pregled svih zadataka. No ne spadaju svi zadaci u isti “koš”. Neke stvari trebat ćete obaviti prije preseljenja, neke za vrijeme, a neke tek nakon što uđete u novi dom.
Zato raspored morate sastaviti prema ove tri osnovne grupe zadataka:
- zadaci PRIJE preseljenja – ovdje spadaju sve potrebne pripreme, kao i zabilješke tko će koju pripremu obaviti i kada.
- zadaci NA DAN preseljenja – ovdje je najvažniji prioritet pobrinuti se da dijete što manje osjeti promjenu svoje svakodnevne rutine. Zato ćete za taj dan organizirati čuvanje djeteta na nekoj drugoj adresi ili, ako to nije moguće, imati dijete uz sebe na adekvatan način.
- zadaci NAKON preseljenja – s trenutkom ulaska u vaš novi dom najvažnije je što prije i što “bezbolnije” početi normalno stanovati. To znači imati najvažnije stvari za dijete i vas pri ruci te staviti dječji prostor u funkciju prije svega ostaloga.
PRIJE PRESELJENJA
Znati kako organizirati preseljenje znači prije svega znati kako organizirati pripremu. Cijela organizacija mora početi dovoljno rano i morate imati dobar plan.
Planiranje, pripremanje i dogovaranje
- zlatna bilježnica! – ne mogu dovoljno naglasiti koliko jedna obična bilježnica ili blok mogu olakšati projekt selidbe, a koliko problema može nastati samo zato jer ju nemate. Odaberite bilo kakvu bilježnicu ili blok. Neka to bude jedino i glavno mjesto gdje ćete zapisivati svaku i najmanju pojedinost vezanu za organizaciju preseljenja, sve kontakte, datume i zadatke.
- datum preseljenja – čim ga odredite upišite ga u kalendar i po mogućnosti u neki oblik podsjetnika u svom mobitelu. Što ranije znate ovaj datum znat ćete i koliko vremena imate za sve potrebne pripreme.
- premještaj u drugi vrtić/jaslice/školu – ukoliko mijenjate neku od ovih ustanova za vaše dijete, kontaktirajte ih što ranije i saznajte točnu proceduru od odgovornih ljudi na licu mjesta. Informacije koje vam daju i zadatke koji iz toga proizlaze odmah zapišite u spomenutu bilježnicu.
- odabir novog liječnika – ako mijenjate liječnika obiteljske medicine ili pedijatra, informirajte se o ordinacijama u novom susjedstvu i kontaktirajte buduću ordinaciju na vrijeme.
- odabir tvrtke za selidbe – usporedite cijene i način rada barem dvije ili tri tvrtke koje pružaju ove usluge. Saznajte ukupan trošak i točnu proceduru. Sve bitne detalje zapišite u svoj plan selidbe, a telefonski broj dodajte u svoje kontakte u mobitel.
- kutije, kutije i još kutija – danas je moguće kupiti nove kutije baš za ovu namjenu (prodaju ih neke tvrtke koje pružaju usluge preseljenja te IKEA, Bauhaus, Lesnina i sl.). No, ako možete zbjegnite taj nepotrebni trošak i obratite se skladištarima u većim trgovačkim centrima. Neki će vam rado ustupiti potrebnu količinu. Počnite ih nabavljati što ranije kako biste imali sve potrebne veličine do trenutka kada počnete s pakiranjem. Nabaviti čiste i čvrste kutije odgovarajućih veličina nije uvijek lako.
- ostali pribor za pakiranje – nabavite dovoljno široke ljepljive trake za kutije, škare i markere (debele flomastere). Osim toga svakako planirajte i poseban blok ili bilježnicu gdje ćete popisati sve kutije, njihove brojeve i točan sadržaj.
- otkažite pretplate na kućnu adresu – tjedan do dva uoči preseljenja otkažite pretplate časopisa i novina koje su vam stizale na kućnu adresu ili javite prodavaču novu adresu za buduće dostave.
- dogovorite čuvanje bebe za dan selidbe – što ranije istražite mogućnosti da vam član obitelji, prijatelj ili neka druga osoba od povjerenja preuzme brigu o djetetu na sam dan selidbe, a po potrebi i u toku dana najintenzivnijeg pakiranja (rastavljanja namještaja, buke i sl.).
- izradite duplikat(e) ključeva od novog stana/kuće – ovo će vam biti korisno na dan preseljenja kako ne biste stalno mislili da li su ključevi kod vas ili kod supruga, tko dočekuje prijevoznike i da li ih može pustiti u stan itd. Zato, ako niste možda već dobili dva kompleta, dajte izraditi duplikate što ranije i podijelite ključeve sa suprugom.
- naručite namještaj po mjeri na vrijeme – najbolje bi bilo da odabir izvođača, mjerenje i točan dan montaže organizirate tako da namještaj bude već ugrađen kad useljavate. Izrada i montaža ugradbenih ormara ili polica može biti i nešto kasnije, kada najveća gužva prođe ili kada se vaš kućni budžet malo oporavi.
- smanjujte kupovinu hrane – nastojte što manje kupovati hranu kako se bliži datum preseljenja tj. kupujte samo ono neophodno. Ne želite hladnjak i zamrzivač pun lako kvarljive hrane na dan kada morate brinuti o drugim stvarima.
Pakiranje
- raščišćavanje – preseljenje je odlična prilika da raščistite svoje ormare, ladice, podrume ili garaže i riješite se svih nepotrebnih stvari umjesto da ih selite sa sobom. Počnite sa ovim ne baš omiljenim poslom što ranije, nekoliko mjeseci prije preseljenja. Riješite se svega što ne koristite ili jednostavno ne želite imati na novoj adresi.
- redoslijed pakiranja – prvo pakirajte stvari koje sigurno nećete trebati do dana selidbe (i neko vrijeme nakon). Na primjer vansezonsku odjeću i obuću, knjige, rijetko korištene igračke i kuhinjske uređaje, vansezonsku sportsku opremu i sl.
- sistem pakiranja – bez obzira na to da li ste kreativni po prirodi ili ne marite baš za boje, savjetujem vam da kutije označavate po boji. Nakon boje, označite ih i po prostoriji ili članu obitelji. Na primjer crvenim flomasterom možete numerirati kutije 1, 2 i 3 jer su to kutije sa stvarima za dječju sobu koju namještate prvu (1 – odjeća, 2 – igračke, 3 – slikovnice itd.). Plave mogu biti kutije 4, 5 i 6 koje pripadaju starijem djetetu koje ima svoju sobu itd.
- važni dokumenti – važne dokumente kao što su obiteljska medicinska i financijska dokumentacija, putovnice, rodni listovi i sl. pakirajte zasebno. Tu kutiju svakako selite sami, a ne kamionom.
- odmrznite zamrzivač – izbjegnite seljenje zamrzivača iz kojeg kaplje voda i odmrznite ga na vrijeme.
Kutija stvari za prvu noć na novoj adresi
Ovo je jednostavan trik kojeg ljudi često zaborave i onda nakon što zadnje kutije dođu na novu adresu i radnici odu, počinje nervozno traženje kave, žarulje, plahte ili WC papira. Dakle, posebno spakirajte stvari koje su vam neophodne za prvu noć i nekoliko dana na novoj adresi. Koristite jednu ili nekoliko manjih kutija i posebno ih označite, a onda tako i zapišite u bilježnicu koju sam spomenula.
Osnovne stvari su: posteljina, WC papir, ručnici, nekoliko tanjura i pribor za jelo, nekoliko vreća za smeće, škare, sapun, sredstvo za čišćenje te najosnovniji alat kao što su odvijač, čekić i kliješta. Kozmetika, osnovne higijenske potrepštine i lijekovi su u upotrebi do zadnjeg dana. Zato ćete te stvari seliti u vlastitom automobilu, a ne kamionom.
Napunite bateriju mobitela!
Bez obzira na to što ćete najvjerojatnije prijevoz namještaja prepustiti profesionalcima, potreba da budete dostupni kroz dan preseljenja ili da barem jednom telefonski razgovarate upravo s prijevoznikom sasvim je realna. Zato se pobrinite da baterija mobitela bude puna, a punjač pri ruci (ili auto punjač).
NA DAN PRESELJENJA
Stvari koje morate imati kod sebe
- ključevi od novog stana/kuće – zvuči zaista banalno, ali najveći problemi često nastaju iz najbanalnijih razloga pa pazite da ključeve stavite u torbu koja je uvijek s vama.
- opet zlatna bilježnica – imajte ju uvijek kraj sebe, trebat će vam za unos kutija u prostorije kamo spadaju, ali i za podsjećanje na sve one sitnice koje niti ne možete pamtiti pa ste ih zato tu i zapisali
Pazite kako unosite kutije u novi prostor
- Ako označite kutije po bojama kao što sam opisala, bit će vam vrlo jednostavno unositi ih odmah u one prostorije kamo i spadaju. Naravno da to neće biti potrebno kod useljavanja u jednosoban stan. No, za sve veće prostore i one višeetažne to je jako pametan sistem. Time ćete naime, izbjeći naknadno prenošenje kutija i stvari do njihovih konačnih ormara, ladica i polica.
NAKON USELJENJA
Za obitelji s malom djecom
Ukoliko je beba ušla odmah zajedno s vama u novi prostor, najbolje je nastaviti sa njenom uobičajenom rutinom. Dječje stvari ćete zato imati pri ruci. Ostale navedene najvažnije stvari za prve dane će vam sada dobro doći da se počnete što prije osjećati kao kod kuće.
Od starijeg djeteta očekujte bezbroj pitanja o mjestu gdje ste ga doveli. Osim pitanja ono će imati i veliku želju da vam u svemu pomogne. Budite strpljivi i iskoristite tu želju da olakšate početak stanovanja svima. Dajte djetetu kutiju koju može samo raspakirati (na primjer onu sa plišanim igračkama). Vi za to vrijeme nahranite ili premotajte bebu, stavite ju spavati ili si jednostavno skuhajte kavu i malo predahnite.
Administracija
- prijava nove adrese u policijskoj upravi – prebivalište (za trajno preseljenje) ili boravište (za privremeno preseljenje) prijavljujete u policijskoj upravi prema mjestu gdje ste doselili. Što prije provjerite rokove i proceduru jer u slučaju kašnjenja plaćate novčanu kaznu.
- prijava nove adrese za mjesečne režije – procedura možda nije jednaka za el. energiju, plin ili uplatnice za potrošnju vode pa se informirajte na vrijeme. Saznajte gdje i s kojom točno dokumentacijom ćete prijaviti svoju novu adresu za buduće mjesečne uplatnice,
- ako useljavate u stambenu zgradu – upoznajte predstavnika stanara i saznajte kome i koliko ćete plaćati zajedničku pričuvu.
Nadam se da sam vam razjasnila sva ili barem većinu pitanja o tome kako organizirati preseljenje. Dovoljno je samo pratiti navedene korake i vaša briga oko predstojećeg događaja će se znatno smanjiti.
Želim vam organizirano i uspješno preseljenje te puno sretnih trenutaka na novoj adresi!